همنوایی شورانگیز ساز ارمنی و آواز کردی / بهزاد خالوندی

کنسرت شهرام ناظری و لوریس چکناواریان با همراهی ارکستر سمفونیک ارمنستان در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران یکی از به یادماندنی ترین کنسرت های سال های اخیر است. کنسرتی که در سال ۸۵ اجرا شد و به سرعت نسخه غیر رسمی آن سر از بازار درآورد و با استقبال فراوان تشنگان موسیقی روبرو شد. حال پس از چند سال انتظار عاقبت نسخه اصلی لوح تصویری آن در پاییزی که گذشت از سوی انتشارات آوای باربد به بازار آمد.

انتشار نسخه قانونی با کیفیت برتر

چند سال قبل و تنها اندکی پس از اجرای این کنسرت نسخه معمولی این اجرا به صورت غیر مجاز دست به دست می گشت. زیبایی های این اثر و استقبال فراوان مردم، ناظری و چکناواریان را بر آن داشت تا پس از سال ها نسخه قانونی این اثر را این بار با کیفیت بهتر و در غالب یک دی وی دی تصویری به بازار عرضه کنند با این امید که علاقه مندان واقعی موسیقی از آن استقبال کنند. نسخه اورجینال این اثر که به صورت همزمان با هشت دوربین ضبط ضده است از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است و در تدوین جدید از نماهای بهتری استفاده شده است. همچنین بخشی از پشت صحنه کار هم به این مجموعه تصویری افزوده شده است که در جای خود دیدنی است.

از “له‌رزان له‌رزان” تا “سه‌بری باده وه ده‌س”

یکی از ویژگی های این کنسرت که آن را از دیگر کارهای شهرام ناظری متمایز می کند اجرای آهنگ های فولکلور زیبا و خاطره انگیز کردی مانند: “لای لای کیژوله‌ی چاوکه‌ژالم”،”سه‌بری”، “واران وارانه” و “له‌رزان له‌رزان” با یک ارکستر سمفونیک بزرگ است، تجربه ای که تا پیش از این در ایران به ندرت اتفاق افتاده است.

“واران وارانه” یکی از شنیدنی ترین کارهای کردی است که شهرام ناظری در این کنسرت اجرا می کند و یکی از آهنگ های محبوب این هنرمند محبوب کرمانشاهی است و بارها توسط وی اجرا شده است. شاید به دلیل همین علاقه قلبی نیز تغییر چندانی در تنظیم این قطعه داده نشده و شهرام ناظری آن را با همان حال و هوای سنتی و متداول اش اجرا می کند.

“واران وارانه” از قدیمی ترین آهنگ های فولکلور کردی است که هنرمندان بسیاری تاکنون آن را اجرا کرده اند. یکی از قدیمی ترین اجراها به اجرای زنده یاد علی البرزی برمی گردد. این خواننده خوش صدای کرمانشاهی در سال ۱۳۳۹ با همراهی ارکستر رادیو تهران این اثر را اجرا کرده است. همچنین محمدرضا دارابی در کاست “سرمه خیال” این کار فولکلور را به زیبایی بازخوانی کرده است.

“سه‌بری” یکی دیگر از آهنگ های بسیار جذاب کردی است که شهرام ناظری با شور و حال خاصی آن را اجرا می کند. ناظری تا قبل از کنسرت سال ۸۵ با چکناواریان بارها این کار را اجرا کرده است. وی همراه با گروه کامکارها در کنسرت سلیمانیه (سال ۷۸) و کنسرت انقلاب (تابستان ۸۶) نیز این آهنگ را اجرا کرده است. ناظری همچنین در کنسرت کرمانشاه (مهر ۸۲) به درخواست تماشاچیان یکی دو بیت از این آهنگ را اجرا کرد.

“له‌رزان له‌رزان” دیگر آهنگی است که توسط شهرام ناظری اجرا می شود که باز یک آهنگ قدیمی کردی است. البته برخلاف “واران وارانه” این آهنگ با یک تنظیم جدید و با همراهی گروه کر اجرا می شود.

هم نوایی شورانگیز ساز ارمنی و آواز کردی

در کنفرانس خبری که دو سال پیش به منظور نقد آثار لوریس چکناواریان بر پا شده بود این سرشناس به دفاع از این کار مشترک پرداخت و گفت: همکاری با شهرام ناظری برای من تجربه فوق العاده ای بود؛ در موسیقی آوازی ایرانی همیشه ساز به دنبال خواننده حرکت می کند؛ اما در موسیقی اپرا و سمفونیک، هر چیزی در زمان خود اجرا می شود و هیچ سازی به دنبال خواننده نمی رود. چنین تجربه ای با یک خواننده ایرانی و کار با ناظری برایم افتخار بزرگی بود.

چکناواریان همچنین تصریح کرد: این همکاری تجربه خوبی بود و خوشحالم که با استقبال علاقه مندان همراه بود، همچنین نکته مهم دیگر تسلط ناظری در اجرای قطعات بود که با وجود این تخصص او در موسیقی ایرانی بود اما نشان داد که توانایی اجرا در کنار ارکستر را نیز دارد.

تجربه کنسرت مشترک شهرام ناظری و لوریس چکناواریان را در نوع خود می توان هیجان انگیز و جالب توجه دانست. شهرام ناظری یک خواننده ممتاز موسیقی سنتی است که تجربه های جدیدی را در حوزه موسیقی سنتی انجام داده و از صدایی با قدرت و با صلابت برخوردار است. او در کنسرت مشترکش با ارکستر ارمنستان ثابت کرد که تنها یک خواننده سنتی نیست و توانایی های زیادی در اجرای کارهای ارکسترال دارد.

 

به نقل از کردپرس

اشتراک مطلب با دوستان :

پاسخ دهید