استاد کزازی: تراژدی‌های چهارگانه شاهنامه تبدیل به فیلم شود

نشست «تراژدی‌های چهارگانه شاهنامه» و تبیین جنبه‌های سینمایی آن‌ها امروز (۲۰اردیبهشت) با حضور میرجلال‌الدین کزاری-محقق و شاهنامه‌پژوه، احمد الستی-محققِ سینما، محمدگذرآبادی-فیلم‌نامه‌نویس و حمید دهقان‌پور- نویسنده کتاب «تراژدی‌های چهارگانه شاهنامه» در سالن اصلی سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست کزازی با اشاره به پتانسیل‌های سینمایی شاهنامه فردوسی و سوژه‌های پایان‌ناپذیر آن برای سینما اظهار داشت: سینما در ادب پارسی، به گمانم زمینه‌ای نو پدید است و این هنر در جهان، هنر روزگار نو است که البته چندان پیوندی با هنرهای کهن نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: آیا متنی مانند شاهنامه که بی‌گمان و گزافه، بزرگترین رزم‌نامه جهان است، نمی‌تواند آن شایستگی را داشته باشد که به فیلم برگردانده شود؟

این استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه فیلم‌هایی که اسطوره‌های کهن را نشان می‌دهند، پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمای جهان هستند عنوان کرد: فیلم خداوند چنبرها (ارباب حلقه‌ها) به هر روی نوآیین‌ترین هنر که سینما است، کهن‌سوترین هنر نیز هست.

کزازی در پایان شاهنامه را سرچشمه‌ای جوشان و پایان‌ناپذیر برای سینماگرانی دانست که می‌خواهند اسطوره‌های کهن را به فیلم برگردانند و تاکید کرد: از دگرسو به آیین بلند می‌گویم شاهنامه در میان اسطوره‌های جهان، بیشترین پیوند را با هنر نمایش دارد.

از آثار منتشر شده میرجلال‌الدین‌کزازی در در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توان به ترجمه «چامه‌ها» اثر هوراس ، رمان «فرزند ایران» و کتاب «فرهنگ پارسی» مجموعه لغات و واژه‌های فارسی ناب که کزازی در اغلب آثار خود به کار برده است از سوی نشر معین اشاره کرد.

گفتنی است در حاشیه نشست سرای اهل قلم، کزازی از انتشار اثر تازه خود با نام «سرگذشت کوروش بزرگ» -که دومین رمان وی می‌باشد- در آینده نزدیک خبر داده است. این کتاب سرگذشت پادشاه ایرانی، کوروش بزرگ را به رخ می‌کشد.

اشتراک مطلب با دوستان :

پاسخ دهید